MES_Famílies

Sol·licita més informació

Tallers i xerrades de Pedagogia Sistèmica per a famílies

Coordinació pedagògica: Reyes Font, Pilar Farràs i Sílvia Palou

L’Associació MES difon, dóna a conèixer i aprofundeix en la mirada sistèmica. Fa 15 anys, es va començar a estendre aquesta mirada en el món educatiu, sobretot a mestres, educadors socials i en l’àmbit de la salut i l’acompanyament. Ara pensem i sentim que poder fer arribar aquesta mirada a les famílies, a través de diàlegs, xerrades i tallers realitzats per professionals de l’associació, pot ser una eina molt útil en l’acompanyament del creixement i l’educació dels nostres fills i filles. Des de la comprensió que ofereix donar una mirada sistèmica a allò que succeeix, volem atendre totes les dimensions de l’ésser humà per poder crear contexts de benestar.

Programa: Descarregar PDF

Els tallers i xerrades són propostes i s’adaptaran a les necessitats i demandes de cada grup en durada i continguts.

Informació: formaciofamilies@mesistemic.cat

 

Tallers

Amb un format breu i orientats a crear converses per teixir relacions en els diferents col·lectius de famílies. Les bases de la pedagogia sistèmica com a camí per descobrir un estar en convivència més holística, estratègica i respectuosa. Contemplant la complexitat de les circumstàncies familiars i socials amb les quals ens toca conviure en la família i espais d’acompanyament dels infants i joves “Per educar un infant cal una tribu sencera” Proverbi africà.

  • NOVETAT! Espais de cura i confiança. Acompanyament emocional per a grups de famílies des de la mirada Sistèmica.Durant aquest confinament tant les famílies com cada persona a nivell individual hem viscut situacions molt diverses que ens han portat a sentir molts alt i baixos emocionals. S’està parlant molt de la importància d’atendre emocionalment els infants quan tornin a l’escola. Des de MES Famílies sentim que és important també crear espais per acompanyar les famílies.
    A través de grups reduïts volem proposar uns espais de seguretat acompanyats, on cada persona senti que és escoltada i sostinguda en tot allò que està vivint. Poder drenar i compartir les diferents vivències del confinament i el dia a dia de la incertesa que potser ens acompanya.
    El fet de tenir aquests espais,de ben segur, ajudarà a que com a adults puguem prendre un paper més actiu i responsable en la  cura i acompanyament als infants.  La creació d’espais familiars més amorosos i segurs també pot fer que les famílies se sentin més acompanyades i escoltades a través del grup i de les dinàmiques que s’hi proposin. A la vegada que es generaran espais on poder compartir eines, recursos, possibles respostes a diferents situacions que poden ajudar a donar la volta al mitjó de lo viscut.
  • Formació introductòria per a famílies. Una aproximació a les bases de la Pedagogia sistèmica: Bases teòriques de la Pedagogia sistèmica. / La mirada sistèmica un canvi de perspectiva multidimensional. Generacions / Els ordres de l’amor dins d’una família: Pertinença, com generem el sentiment de pertinença, Equilibri donar i rebre, i Jerarquia. Cadascú al seu lloc per poder conviure. / Consciència de Sistema. Les lleialtats sistèmiques. Creences familiars. / La gestió emocional a la família des de la mirada sistèmica.
  • Tallers d’acompanyament a la criança. Creació de grups de criança per conversar i compartir aspectes que tenen a veure amb la maternitat i paternitat. Un espai per acompanyar i compartir les inquietuds, dubtes, tabús, creences, dificultats que generen les diferents etapes de vida i fer un acompanyament emocional des de la mirada sistèmica, generant un espai d’aprenentatge compartit a partir de les propostes i necessitats del grup.  La Pedagogia Sistèmica ens aporta uns coneixements que juntament amb el bagatge que cada una de nosaltres tenim, ens ajuden a poder connectar diferents temes per tal de generar converses que ajudin i empoderin a les famílies en l’acompanyament i la criança dels seus infants.

 

Xerrades

De petit format amb molts temes concrets que sovint sorgeixen en les converses de les famílies i ens ocupen en el món de la criança, creant un espai familiar per aprendre i créixer en un moment de la vida que està tan farcit de preguntes. Per tractar amb una sola sessió d’1’5 h i conduïdes per l’equip de persones formadores de l’associació.

  • 1+1 molt més que tres. L’arribada dels fills fa recol·locar el sistema. D’alguna manera trenca el sistema de la parella i l’amplia creant un nou sistema. Com ha sigut l’arribada de cada fill, moment vital, un infant és des que és projectat/pensat.
  • Prendre la força de la família per a esdevenir família. Formar una família requereix visitar la pròpia. Com hem sigut com a fills o filles? Com ha estat la nostra relació amb els nostres pares? Quin és el model que hem tingut  de paternitat i maternitat? Quin model de família prenem per a formar la nostra?
  • El dol de la família quan porta l’infant a l’escola. La família és un sistema que deixa els seus fills i filles a un sistema més gran. Confiança, dol, permís. Què espero de l’escola? Quin és el meu ideal d’escola? Quin permís dono als meus fills o filles per anar a l’escola, aprendre i extreure’n valors.
  • La millor escola per als nostres fills i filles. El moment de triar escola és una gran decisió per a les famílies i sabem que és un moment important. Segurament hem sentit a parlar de teories amb diversitat d’opinions. Com a mares i pares moltes vegades no tenim els coneixements pedagògics per diferenciar quina escola esdevé la millor per a la nostra manera d’educar. (Especial per a escoles bressol).
  • El món simbòlic i com comunicar-nos amb els infants. Jugar amb els fills i filles; com ho fem des de l’adult respectant el nostre lloc, deixant sortir el nostre infant interior, respectant-nos en el moment vital de cada estona per poder ser autèntics. El llenguatge simbòlic, la creació de narratives, els contes.
  • Que toca i quan? Sempre toca el mateix a la mateixa edat? Les etapes evolutives, els septennis i el que és fenomenològic en el desenvolupament.
  • Viure i morir, dues cares de la mateixa moneda; com i quan parlem de la mort i com acompanyem els processos de dol.
  • Ritualitzem el pas del temps. Els rituals existeixen des de temps immemorials i en les cultures més connectades a la terra encara s’hi celebren. Parlarem i compartirem sobre la importància i la manera de recuperar els rituals en les famílies i els espais d’acompanyament. Com elaborar símbols i ancoratges que ens recordin que formem part d’una comunitat de vida.
  • Totes són família. Vivim en una societat diversa i plural on cada cop existeixen més rea- litats familiars. Compartirem aquesta diversitat familiar i també com situar-nos en un bon lloc quan construïm una nova família. Diversitats familiars; quin és el meu lloc?
  • La gestió de les emocions. Com ens mouen les emocions? Com les vivim i en responem com a adults a les emocions que expressen els nostres infants? Conversarem sobre com afecten les nostres emocions als nostres fills i filles? Dinàmiques emocionals del sistema. Els tres cervells i la neurociència en la gestió de les emocions. Tipologies d’emocions.
  • L’arribada dels germans i la gestió de la relació entre iguals. La germandat com un repte del viure per aprendre a repartir l’amor i l’abundància dels pares.
  • Límits. Què entenem com a límit en l’àmbit personal i familiar. Com ha estat la nostra vivència amb els límits com a fills i filles. Etapes evolutives i límits. Límits per a la convivència.
  • Les expectatives i la realitat de la criança. Mai és el que és tan desitjat i la realitat ens mostra una altra cosa familiar, escolar i social, etc.
  • L’adolescència. Una època de canvi per als fills i filles i per als pares i mares. Com acompanyem aquest tram per créixer plegats com a família.